جستجو برای:
  • صفحه نخست
  • فروشگاه
    • محصولات ما
    • حساب کاربری من
    • تخفیف ها
    • سبد خرید
    • پرداخت
    • نمونه کار ها
  • مطالب
    • هوش
      • هوش تصویری
      • هوش کلامی
      • هوش منطقی
      • هوش سرعت و دقت
    • بازی های فکری
      • شطرنج
    • هوش مصنوعی
    • دوره متوسطه اول
  • آزمون ها
    • هوش جامع
    • هوش تصویری
    • هوش کلامی
    • هوش منطقی
    • هوش سرعت و دقت
  • اختصاصی ها
    • کد تخفیف ویژه
    • حدس عدد
    • اعداد اول
    • ماشین حساب فیبوناچی
    • تبدیل واحد
  • راه های ارتباطی
 
گروه آموزشی فراسازان‌هوش
  • صفحه نخست
  • فروشگاه
    • محصولات ما
    • حساب کاربری من
    • تخفیف ها
    • سبد خرید
    • پرداخت
    • نمونه کار ها
  • مطالب
    • هوش
      • هوش تصویری
      • هوش کلامی
      • هوش منطقی
      • هوش سرعت و دقت
    • بازی های فکری
      • شطرنج
    • هوش مصنوعی
    • دوره متوسطه اول
  • آزمون ها
    • هوش جامع
    • هوش تصویری
    • هوش کلامی
    • هوش منطقی
    • هوش سرعت و دقت
  • اختصاصی ها
    • کد تخفیف ویژه
    • حدس عدد
    • اعداد اول
    • ماشین حساب فیبوناچی
    • تبدیل واحد
  • راه های ارتباطی
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

گروه آموزشی فراسازان‌هوشبلاگبازی های فکریثبت حرکت در شطرنج

ثبت حرکت در شطرنج

2 بهمن 1400
ارسال شده توسط فراسازان هوش
بازی های فکری
2.43k بازدید
ثبت حرکت در شطرنج

آموزش ثبت حرکت در شطرنج

در این مقاله سعی داریم ثبت حرکت در شطرنج ـ علامت های اختصاری مهره های شطرنج ـ علامت های کیش و مات را مورد بررسی قرار دهیم.

در بازی شطرنج هر خانه یک نام دارد و برای تشخیص نام ها باید به اعداد و حروف کنار صفحه توجه کرد.

ثبت حرکت در شطرنج

همانطور که در تصویر می بینید هر خانه حرف و عدد مختصر به خود دارد .اما تمام قانون ثبت حرکت این نیست علاوه بر خانه ها هر مهره هم حرف اختصاصی خود را دارد.

در کل ما دو نوع ثبت حرکت داریم ثبت حرکت انگلیسی و ثبت حرکت فرانسوی که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

ثبت حرکت فرانسوی : شاه : R ـ وزیر :  D ـ رخ : T ـ اسب : C ـ فیل : F ـ پیاده : P

ثبت حرکت انگلیسی : شاه : K ـ وزیر :  Q ـ رخ : R ـ اسب : N ـ فیل : B ـ پیاده : P

البته در هر دو نوع پیاده در حرکت P حساب نمی شود مثلا وقتی می گویند e4 یعنی Pe4 و در اینجا علامت پیاده گذاشته نمی شود.

 قضیه به همین جا ختم نمی شود برای ثبت حرکات علایم دیگری داریم که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

  1. مثلا وقتی می خواهید قلعه بروید باید برای قلعه کوچک از علامت O-O و برای قلعه بزرگ از علامت O-O-O استفاده کنید.
  2. برای نوشتن زدن مهره هم باید از علامت × استفاده کنیم.
  3. وقتی کیش می دهیم از علامت + و وقتی دوبل کیش می دهیم از علامت ++ استفاده می کنیم
  4. هنگامی هم که حریف را مات کردیم از علامت # استفاده می کنیم.
  5. اگر هم حرکت آنپاسان را رفتید از علامت A.P. استفاده می کنیم.

تا آموزش دیگر موفق و پیروز باشید.

امتیاز شما به این مطلب:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
برچسب ها: بازی فکریشطرنج
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

شروع بازی در شطرنج
شروع بازی در شطرنج
شروع بازی در شطرنج در این مقاله  سه نکته طلایی برای آغاز بازی شطرنج اشاره...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
دسته‌ها
  • بازی های فکری
  • پایه نهم
  • پایه هشتم
  • پایه هفتم
  • هوش
  • هوش مصنوعی
نوشته‌های تازه
  • سوالات تیزهوشانی ریاضی نهم
  • هوش مصنوعی : آینده تاریک یا روشن؟
  • کار در فیزیک
  • سوالات هوش تصویری
  • IQ چیست؟ + تفاوت IQ با هوش​
گروه آموزشی فراسازان هوش

در این گروه آموزشی می توانید تست ها ، مطالب ، آزمون ها ، … هوش را به صورت ساده تا تخصصی دریافت کنید و در آزمون های سمپاد و مدارس نمونه دولتی قبول بشوید یا در کنکور تست های هوش را ۱۰۰ درصد بزنید.

  • info@farasazanhoosh.ir
فهرست سفارشی
  • صفحه اصلی
  • بلاگ
  • حساب کاربری من
  • سبد خرید
  • فروشگاه
  • راه های ارتباطی
  • تخفیف ها
  • سیاست حریم خصوصی
  • نرم افزار
  • نمونه کار ها
درگاه های پرداخت

تمامی حقوق برای سایت فراسازان‌هوش محفوظ می باشد.

ورود

دو + دو =

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت