ثبت حرکت در شطرنج
آموزش ثبت حرکت در شطرنج
در این مقاله سعی داریم ثبت حرکت در شطرنج ـ علامت های اختصاری مهره های شطرنج ـ علامت های کیش و مات را مورد بررسی قرار دهیم.
در بازی شطرنج هر خانه یک نام دارد و برای تشخیص نام ها باید به اعداد و حروف کنار صفحه توجه کرد.
همانطور که در تصویر می بینید هر خانه حرف و عدد مختصر به خود دارد .اما تمام قانون ثبت حرکت این نیست علاوه بر خانه ها هر مهره هم حرف اختصاصی خود را دارد.
در کل ما دو نوع ثبت حرکت داریم ثبت حرکت انگلیسی و ثبت حرکت فرانسوی که در ادامه با آنها آشنا می شویم.
ثبت حرکت فرانسوی : شاه : R ـ وزیر : D ـ رخ : T ـ اسب : C ـ فیل : F ـ پیاده : P
ثبت حرکت انگلیسی : شاه : K ـ وزیر : Q ـ رخ : R ـ اسب : N ـ فیل : B ـ پیاده : P
البته در هر دو نوع پیاده در حرکت P حساب نمی شود مثلا وقتی می گویند e4 یعنی Pe4 و در اینجا علامت پیاده گذاشته نمی شود.
قضیه به همین جا ختم نمی شود برای ثبت حرکات علایم دیگری داریم که در ادامه با آنها آشنا می شویم.
- مثلا وقتی می خواهید قلعه بروید باید برای قلعه کوچک از علامت O-O و برای قلعه بزرگ از علامت O-O-O استفاده کنید.
- برای نوشتن زدن مهره هم باید از علامت × استفاده کنیم.
- وقتی کیش می دهیم از علامت + و وقتی دوبل کیش می دهیم از علامت ++ استفاده می کنیم
- هنگامی هم که حریف را مات کردیم از علامت # استفاده می کنیم.
- اگر هم حرکت آنپاسان را رفتید از علامت A.P. استفاده می کنیم.
تا آموزش دیگر موفق و پیروز باشید.
امتیاز شما به این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.